måndag 30 september 2013

Percy Jackson - Född till hjälte av Rick Riordan


Originaltitel: Percy Jackson and the Olympians: The Lightning Thief
Sidor: 428

"Percy Jackson har ADHD och dyslexi, och han vet mycket väl att hans verklighetsuppfattning inte är som alla andras. Men det som händer honom när skolan är på studiebesök i New York...det är bara för mycket! Plötsligt förvandlas hans elaka mattelärare till ett monster, ett riktigt monster som inte vill annat än att ta livet av honom. Bokstavligen!
Snart börjar andra oförklarliga saker att hända honom, och till sist måste hans mamma berätta sanningen. Sanningen om vem hans far egentligen är. Och Percy upptäcker att han inte är ensam om att se världen på ett annorlunda sätt. Han är född till hjälte - och den ende som kan rädda Jorden undan ett krig värre än alla tidigare."
Så, antagligen sist ut av alla med att läsa den här boken! Jag såg dock filmen för några år sedan och tyckte då att den var helt okej. Sedan har jag sett så många prata om böckerna, både i bloggar och på youtube, så när jag hittade den här att låna på bokcaféet här i närheten var jag tvungen att ta med den hem!

Och jag förstår vad alla pratar om faktiskt. Boken var otroligt bra. Mycket, mycket bättre än filmen. Det var något helt annat att läsa om Percy och hans vänner och deras äventyr. Jag drogs in i berättelsen mycket bättre och hade svårt att lägga undan boken. Det är ganska stor text i den jag lånade också så det gick snabbt att läsa.

Nu tror jag inte att jag har sådan tur att andra boken finns att låna där också. Men då får jag väl ta en tripp till biblioteket någon dag istället. För det här är faktiskt en serie jag vill fortsätta läsa.

4 kommentarer:

  1. Jag såg också filmen och tyckte att den var sådär, men kanske borde prova boken då! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja boken var många gånger bättre tycker jag! :)

      Radera
  2. Måste läsa om den här serien! :) filmen är okej tycker jag, men som vanligt är boken bättre!

    SvaraRadera