söndag 21 oktober 2012

Facklan av Marion Zimmer Bradley


                                  Originaltitel: The Firebrand      Sidor: 654

"Kassandra av Troja har siargåvan. Hon förutser tidigt Trojas undergång - men ingen tror på hennes varningar. Runt henne utspelas dramat som Iliaden har gjort berömt, men avgjort inte på det sätt som hjältesångerna påstår...
Det är en tid av förändring. Den urgamla tron på Jordens moder och de kvinnliga regenterna håller på att försvinna. Nya, manliga gudar håller på att ta över. De hedrar äregirighet och skicklighet i strid - och de förpassar kvinnorna till hemmen.
När Paris kommer till Troja med den sköna Helena vet Kassandra att kriget är oundvikligt - Troja kommer att gå under. Hon ser hur Odysseus och Priamos försöker undvika kriget, hur Akilles längtar efter blodiga strider och hur hon själv kommer tillhöra segrarnas krigsbyten.
Det är en annorlunda värld vi möter i Facklan. En värld fylld med klassiska hjältar, gudar och gudinnor. Alla kommer de till Troja; för att kämpa för ära eller för sin civilisations överlevnad. Marion Zimmer Bradley berättar om händelser vi hört om förut, men aldrig ur denna synvinkel eller på detta sätt. Hennes roman är ett flammande skådespel med människorna bakom myterna."

Under tiden jag läste den här boken, gillade jag den. Nu när den fått sjunka in några timmar, så måste jag säga att jag mer än gillar den. När jag satt och skrev av baksidetexten som ni ser här ovanför, blev jag direkt indragen i bokens värld igen. Staden som den såg ut i mina tankar målades upp på en gång och alla känslor kom tillbaka. Det är ett riktigt bra betyg för en bok tycker jag.

Känslor är det mycket under tiden man läser. Det är både kärlek, sorg, frustration, ilska och lite chock. En väldig blandning och kanske var det därför det tog lite tid för mig att läsa ut den. Trots att den var bra så var jag tvungen att lägga undan den ibland, eftersom jag blev så arg eller frustrerad över händelserna, över hur orättvisa de var ibland.

Facklan är en av de böcker som har fått stå och vänta i min hylla ganska länge, men nu är jag verkligen glad att jag tog tag i det. Den var verkligen värd att läsas!

11 kommentarer:

  1. Detta är en av få böcker som jag läst mer än en gång. Tycker oerhört mycket om den!

    SvaraRadera
  2. Vill bara instämma, en mycket bra bok :)

    SvaraRadera
  3. Denna boken ligger i någon kartong nånstans här, borde helt klart ta och läsa den. Älskade trots allt hennes Avalons Dimmor en gång i tiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste också Avalons dimmor för flera år sedan, därför jag högg tag i den här boken när jag såg den i en andrahandsaffär. Men sedan fick den ändå stå och vänta ett bra tag innan den faktiskt blev läst.

      Radera
  4. Blev himla nyfiken på att få höra vad du tycker om "rädda, arga, Stressade hundar" :) Antar att du själv har hund? ras? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det lär garanterat komma ett inlägg om den när den är utläst! :) Jag har ganska nyligt utökat hundantalet så nu har jag två :). En berner sennen som jag har haft sedan han var valp (han är 5 år) och en strävhårig foxterrier som jag tog över från mamma för 1-2 månader sen :)(han är lite över ett år). Foxisen är ganska uppstressad så det ska bli intressant att se om den här boken kan ge mig några aha-upplevelser!

      Radera
  5. Jag vill gärna läsa den här boken, kanske av något narcissistiska skäl (jag är döpt efter en ABBA-sång som handlar om Kassandra och tycker därför om att läsa om henne). Jag håller också just nu på att läsa Avalons dimmor av samma författare och jag tycker rätt mycket om den, så jag har förhoppningar på Facklan :)

    Det var inte riktigt meningen att spamma dig med kommentarer. Det bara blev så.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken låt är det? :)
      Jag gillade också Avalons dimmor väldigt bra! Kanske blir en omläsning av den någon gång :).

      Haha det är absolut ingen fara! Jag kommer nog aldrig klaga på kommentarer :)

      Radera