fredag 2 mars 2012

Bokbloggsjerka 2 - 5 mars; en omtyckt bok jag inte tyckte om.

Nu hoppar jag efter några veckors paus på bokbloggsjerkan inne hos Annika igen. Veckans uppgift att svara på frågan

Finns det någon bok som har fått översvallande recensioner men som du själv absolut inte tyckte om?

Alltid när jag får frågan om en bok jag inte gillat som alla andra verkar gilla tänker jag på samma bok. Det är Ett öga rött av Jonas Hassen Khemiri. Jag läste den för flera år sedan, alltså innan jag kom in i bokbloggsvärlden så vad andra bokbloggare tycker om den vet jag inte.

Vi var tvungen att läsa den på gymnasiet, alla andra i klassen och alla lärare tyckte den var bra. Jag har bara hört bra saker om den från olika håll. Men jag kan inte med den, det går inte, jag tyckte inte det fanns något bra alls i den. Hade jag inte varit tvungen att läsa den till skolan, så hade det blivit en av otroligt få böcker jag hade lagt bort innan den var slutläst.

Så nu, när jag kommit in i bokbloggsvärlden, kan jag ju passa på att fråga er som hittar in hit, har ni läst den? Är jag ensam om att ha så svårt för den?

13 kommentarer:

  1. Jag har inte läste den, men när jag läser om den på Wikipedia tycker jag inte att den verkar så lockande.

    SvaraRadera
  2. Jag har inte läst boken, men jag har sett filmen. Det måste jag ha gjort för den är betygsatt, men om någon hade frågat mig om jag sett den, så hade jag svarat nej. Det är alltså så stort intryck den filmen gjorde...

    SvaraRadera
  3. Jag har inte läst den boken, men jag har tänkt flera gånger att jag borde göra det.

    SvaraRadera
  4. Cassandra: Det är verkligen ingen bok jag hade plockat upp själv om jag hade fått välja.

    Monika: Ungefär som boken för mig då. Har inte sett filmen och har absolut ingen lust att göra det.

    Boklusen: Det är ju många som gillar den, men jag fastnade verkligen inte.

    SvaraRadera
  5. Jag har både läst och sett filmen. Jag tyckte rätt så bra om boken. Vet dock inte om jag blivit påverkad då jag lyssnat på författaren när han prata om boken vid ett antal tillfällen.

    SvaraRadera
  6. Jag började en gång för flera år sen att läsa den, men kom nog inte så långt. Har starkt för mig att jag tröttnade på språket, tyckte det var jobbigt att läsa.

    SvaraRadera
  7. Jag lyckades inte läsa ut den, pallade inte språket.

    SvaraRadera
  8. Jag har bara hört talas om den. Blev inte sugen nu. :)ctrissiv luesy

    SvaraRadera
  9. Jag orkade inte se färdigt filmen, och nu blev jag ju inte direkt sugen på att läsa boken heller. :-)

    SvaraRadera
  10. Jonas avslutade boken på ett bra sätt (jag har i varje fall skrivit att han är "genialisk" i min recension, men jag minns inte hur den slutade) men fram tills dess är den så himla jobbig: Halim har ju helt tappat greppet och behöver någon som tar honom i örat och ruskar om honom!

    SvaraRadera
  11. Bokmamma: Det verkar ju vara en hel del som faktiskt tycker om den:). Filmen har jag inte hört mycket alls om.


    Alice: Ja språket var verkligen grymt jobbigt att läsa, en av anledningarna att jag inte alls gillar den.


    Issa: Jag önskar jag hade kunnat sluta läsa den :P.


    Boktjuven: Jag kan inte påstå att du har missat något :)


    Ariel: Filmen har jag knappt hört något om, men har ingen lust att se den :).


    Spetsig: Jag kommer inte heller ihåg slutet, det är i och för sig väldigt lite jag kommer ihåg från den :P.

    SvaraRadera
  12. Jag har både läst boken och sett filmen - och tyckte om båda. Men fantastisk? Nej, jag vet inte. Jag minns den knappt. Även jag gick i gymnasiet när vi "tvingades" läsa boken och alla böcker som tvingades på mig fick jag en viss avsmak för. Svårt att säga.

    Dock gillade jag att boken var skriven med den "klangen". Känslan den ingav blev autentisk.

    SvaraRadera
  13. Leah Alexandra: Ja visst blir man lite avig till böcker man "tvingas" läsa? Bäst blir det när man får välja själv.

    SvaraRadera