lördag 28 januari 2012

Fladdermusmannen av Jo Nesbø


"En ung norska, känd från tv, hittas död i Australien. Harry Hole skickas till Sydney för att bistå den australiensiska polisen i utredningen av mordet. Trots att han blivit tillsagd att hålla en låg profil hamnar Harry ändå mitt i händelsernas centrum. Snart förstår han och hans kollega, aboriginen Andrew Kensington, att de har att göra med en seriemördare.

Efterforskningarna kring fallet öppnar Harrys ögon för landets rika historia och urbefolkningens fascinerande legender. Samtidigt leder sökandet honom till ett Sydney som aldrig omtalas i turistbroschyrerna: den undre världen med dess tvivelaktiga figurer och omoraliska affärer."

Jag tyckte bra om den här första boken om Harry Hole. Den var faktiskt mer intressant att läsa än vad baksidetexten fick mig att tro att den skulle vara. Harry är en karaktär jag fastnar för med alla sina bra och dåliga sidor. Själva historien blandas bra med lite tillbakablickar i Harrys liv och jag känner med honom.

Den var oväntad och spännande, slutet hade jag inte kunnat gissat mig till från början. Och för mig som gillar myter och sådant så var det extra plus att den samtidigt berättade om lite olika myter och legender som australiens urbefolkning har. Jag har nu kollat runt och läst om de andra böckerna om Harry Hole och känner att det helt klart kan vara värt att fortsätta läsa den här serien :).

1 kommentar:

  1. Jag är lite avundsjuk på att du har alla framför dig. Själv tjuvhåller jag på den näst senaste, Pansarhjärta, så jag kan läsa den strax innan den som kom ut i veckan, Gengångare.

    SvaraRadera