onsdag 7 december 2022

Ett blodigt verk av Graeme Macrae Burnet

 

Originaltitel: His Bloody Project
Sidor: 348 (Inbunden)
"1869 skedde ett kallblodigt trippelmord i de skotska högländerna. Mördaren, en 17-årig pojke, skrev ner sin historia som här varvas med vittnesmål, polisförhör, frenologisk rapport m.m.

Ett blodigt verk är en psykologisk thriller som utger sig för att vara en sann berättelse. Huvudpersonen, Roderick Macrae, är en ung torparson. Han är född utan framtidsutsikter, men med ett intellekt som skiljer honom från de andra byborna i det lilla kustsamhället i de skotska högländerna. Men det är annat som också gör att han inte tycks passa in. Bybornas åsikter om honom går isär. Det enda alla vet säkert är att han på ett mycket brutalt sätt berövade tre människor livet. Frågan är varför? och kommer han att avrättas?"

Ett blodigt verk gjorde mig nyfiken så fort den dök upp i hyllorna på svenska, men det har dröjt väldigt länge innan jag faktiskt läste den. Nu var det min och Therese kompisläsning för november, den sparken i rumpan som behövdes!

Vi delade in den i fyra delar på fyra veckor. Första delen flöt på väldigt bra, det var intressant att lära känna Roderick och ta del av hans uppväxt och liv. Andra delen blev väldigt seg däremot, jag vet inte riktigt varför. Det kanske kändes som många ord utan att något egentligen hände? 

Sen lättade det lite igen resten av boken. Men jag kan inte säga att det är någon ny favorit. Den var okej, fängslande på sina ställen och det var intressant när man fick nya infallsvinklar under berättelsens gång. Det är ett spännande grepp att skriva en psykologisk thriller och få den att låta som en sann historia. 

Jag hade nog trott att jag skulle tycka om den mer än jag gjorde så det blev ändå lite av en besvikelse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar