torsdag 26 juli 2012

4.50 från Paddington av Agatha Christie



"Mrs McGillicuddy är lite trött efter julshoppingen i London och ser fram emot en lugn hemresa med 4.50-tåget från Paddington station. Men resan förvandlas till en mardröm! Plötsligt ser hon en man strypa en kvinna i ett tåg som passerar förbi! Konduktören skakar på huvudet. Polisen hittar inget lik. Ingen vill tro henne. Ingen - utom Miss Marple."
 Det här är första boken jag läser om Miss Marple, men jag har blivit bekant med henne tidigare genom de avsnitt jag lyckats se på tvn. Mina favoriter är när hon spelas av Geraldine McEwan, så det är henne jag ser framför mig när jag går in i den här berättelsen.


Boken då, igen måste jag säga att det är mysläsning när jag sätter igång med en bok av Agatha Christie, trots att det handlar om mord. Det är klurigt och även om jag sitter och försöker lista ut vem mördaren är så är jag inte med i svängarna och blir förvånad när det avslöjas i slutet. Jag älskar mysteriet och alla pusselbitar i de få Christie-böcker jag läst! Det stör inte alls för mig att jag fått en bild av Miss Marple i huvudet redan av tv-serien, det gör det faktiskt bara bättre eftersom jag tycker om henne så mycket.

Så när antalet på mina olästa böcker minskat lite blir det garanterat fler böcker av Agatha Christie som får komma hem till mig :).

6 kommentarer:

  1. Jag fullkomligt ÄLSKAR Miss Marple - men det ska vara Geraldine McEwan. Ett taga följde jag Miss Marple slaviskt, men sen började man jobba och det blev svårt att se avsnitten.
    Såg du dokumentären om Agatha Christie? Det var ett tag sedan den gick och den var verkligen bra. Självupptagen dam men enormt målmedveten. Det var intressant att se hur hon lyckades med sina böcker, inspiration och sådant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är hon bra som Miss Marple! Jag tycker hon passar perfekt.
      Nej den såg jag tyvärr inte :(. Kan tänka mig att den var intressant!

      Radera
  2. High Paw för att jag läser andras kommentarer och för att min patronus också är en varg! Vi matchar varandra! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yey! :D Våra bloggnamn passar ju perfekt för oss då :D

      Radera
  3. Ja, Agatha är en riktig klassiker! :-)

    SvaraRadera